«Τρεις ερωτήσεις»: Ένα καταιγιστικό θρίλερ που διαβάζεται με κομμένη την ανάσα!

Γράφει ο Γιαννης Ζαραμπούκας

13/08/1961, μία καταλυτική ημερομηνία για τους κατοίκους της πόλης του Βερολίνου, για τη Γερμανία, αλλά και για την ανθρωπότητα σε ένα γενικότερο πλαίσιο. Μία ημέρα νωρίτερα αποφασίζεται από τις Αρχές της Ανατολικής Γερμανίας να κλείσουν τα σύνορα προς τους δυτικούς τομείς του Βερολίνου, ώστε να εμποδιστεί η διαφυγή των κατοίκων προς τη Δύση, σε μία προσπάθεια εύρεσης μίας καλύτερης ζωής. Έτσι, το πρωί της 13ης ημέρας του Αυγούστου, του 1961, εγκαθίστανται τα πρώτα συρματοπλέγματα που καταστέλλουν την πρόσβαση εκατέρωθεν. Στη συνέχεια, εκκενώνονται τα σπίτια που βρίσκονται στα σύνορα, τα παράθυρα χτίζονται, ώστε να εμποδιστεί κάθε είδους επικοινωνία, ενώ με τον καιρό τα συρματοπλέγματα αντικαθίστανται από ένα τείχος ύψους 3,6 μέτρων. Ταυτόχρονα, αθώοι άνθρωποι δολοφονούνται από τους μεθοριακούς φρουρούς της Ανατολικής Γερμανίας. Όλα ξεκινούν τότε, με την ανέγερση του τείχους και την απέλπιδα πράξης μίας μάνας, η οποία προσπαθεί με τραγικό τρόπο να σώσει τα δύο μονάκριβα παιδιά της, ελπίζοντας πως αυτά θα καταφέρουν να ζήσουν ελεύθερα, σε έναν κόσμο δίκαιο και ηθικό…

3/10/2000, ημέρα που γιορτάζεται η γερμανική επανένωση. Ημέρα που ο επιθεωρητής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών του Βερολίνου, ο Μάρκους Κέλερ και η συνάδελφος του Βανέσα Σουλτς θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα αποτρόπαιο έγκλημα! Σε ένα φυλάκιο της ουδέτερης ζώνης ανάμεσα στην Ανατολική και Δυτική Γερμανία, ένα πτώμα ενός άντρα βρίσκεται με όλα τα μέλη του σπασμένα και διπλωμένα τακτικά, σαν πάνινη κούκλα, ώστε να χωρά μέσα σε ένα χάρτινο κιβώτιο. Μοναδική παραφωνία σε αυτό το απάνθρωπο κατά τ’ άλλα θέαμα, το απείραχτο πρόσωπο. Το έγκλημα αυτό σε συνδυασμό με την κατάσταση στην οποία βρέθηκε το πτώμα του άτυχου άντρα, θα κάνουν τις πρόσφατες πληγές του επιθεωρητή Μάρκους, να ματώσουν ξανά…

Η μία δολοφονία διαδέχεται την επόμενη, με τα πτώματα των θυμάτων να  βρίσκονται μέσα σε χαρτόκουτα, δολοφονημένα ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Κοινός παρονομαστής των αποτρόπαιων αυτών εγκλημάτων πέρα από τον τρόπο με τον οποίο δολοφονήθηκαν τα θύματα, είναι ο τόπος διεξαγωγής τους, που συνδέεται άμεσα με την εποχή του Τείχους, μία εποχή σκοτεινή και βάναυση, εποχή όπου διαφέντευε το άδικο, η προπαγάνδα και η Στάζι, η μυστική αστυνομία της Ανατολικής Γερμανίας, το όπλο της Λαοκρατικής Δημοκρατίας, που η σκιώδης επιβολή και δράση της σαν μέγγενη περίκλειε κάθε πτυχή της καθημερινότητας των Γερμανών της ανατολικής πλευράς.

Το Βερολίνο του χθες και του σήμερα γίνονται ο μυθιστορηματικός καμβάς πάνω στον οποίο ξετυλίγονται σταδιακά οι προσωπικές ιστορίες των ηρώων της Κλαίρης Θεοδώρου. Ο Γκάμπιελ Μάιλε που επιστρέφει στο Βερολίνο με σκοπό να κλείσει τους παλιούς του λογαριασμούς, παίρνοντας εκδίκηση, ο Σεμπάστιαν Φάλκε που βρίσκεται ξαφνικά στο μάτι του κυκλώνα, ο πρώην αστυνομικός επιθεωρητής Μπέρναρτ Βάγκνερ που βρίσκεται φυλακισμένος στην ψυχιατρική πτέρυγα ενός από τα παλαιότερα σωφρονιστικά ιδρύματα της Γερμανίας, κατηγορούμενος για τη στυγνή δολοφονία της κόρης και της εγγονής του, και οι αστυνομικοί Μάρκους και Βανέσα οι οποίοι καλούνται να ανακαλύψουν την άκρη του μίτου και να ξετυλίξουν το μυστήριο, που περικλείει τις άγριες αυτές δολοφονίες, φτάνοντας τελικά στην εύρεση της ταυτότητας του κατά συρροή δολοφόνου.

Η Κλαίρη Θεοδώρου δημιουργεί μία σφιχτοδεμένη πλοκή, που ακροβατεί ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα, με τις τρεις επιμέρους μυθιστορηματικές της ιστορίες, να ξεδιπλώνονται παράλληλα, να τέμνονται σε κομβικά σημεία και να φέρνουν στο φως σκοτεινά μυστικά και ανομολόγητες αλήθειες που κόβουν την ανάσα. Χωρίς διάθεση ωραιοποίησης προσώπων και καταστάσεων, χωρίς ίχνος φθηνού μελοδραματισμού, η συγγραφέας με μία αμιγώς ρεαλιστική και ιδιαίτερα αιχμηρή προσέγγιση αναδεικνύει πως το βάναυσο παρελθόν ενός ανθρώπου και τα τραύματα που κουβαλά στο ασυνείδητο του από την τρυφερή περίοδο της παιδικής του ηλικίας, επιδρούν καθοριστικά το παρόν του. Η Κλαίρη Θεοδώρου ταυτόχρονα μέσα από τις σελίδες του βιβλίου της αναβιώνει μία σκοτεινή περίοδο της γερμανικής ιστορίας, με τα ιστορικά γεγονότα να χρησιμοποιούνται με ευρηματικό και απόλυτα ισορροπημένο τρόπο, που κάθε άλλο παρά στερούν στην συναισθηματική κλιμάκωση της μυθιστορηματικής πλοκής, αφού κουμπώνουν τέλεια με τις προσωπικές ιστορίες των ηρώων της. Η συγγραφέας τέλος αποδεικνύει περίτρανα για άλλη μία φορά τη συγγραφική της έφεση στην αστυνομική λογοτεχνία, συνθέτοντας ένα αινιγματικό αστυνομικό μυθιστόρημα, ένα καταιγιστικό θρίλερ, που διαβάζεται με κομμένη την ανάσα!

Αναζητήστε το!


Το μυθιστόρημα “Τρεις ερωτήσεις” της Κλαίρης Θεοδώρου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός, περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ

photo credit: https://www.stiftung-berliner-mauer.de/de/gedenkstaette-berliner-mauer

Ο Γιάννης Ζαραμπούκας είναι ποιητής και αρθρογράφος λογοτεχνίας. 
Η τελευταία του ποιητική συλλογή "Οι άνθρωποι στις κορνίζες" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Συρτάρι,
περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *