Γράφει η Κέλλη Κρητικού
Νορμάλ ή Σαν Νορμάλ; Κανονικοί άνθρωποι ή μυθιστορηματικοί χαρακτήρες που φλερτάρουν με τα όριά του δημιουργού τους και αποζητούν μια ήρεμη καθημερινότητα, σαν να είναι νορμάλ; Ο Διονύσης Μαρίνος παίζει με τις λέξεις, τις έννοιες, τις νόρμες, τη ζωή, τη λογοτεχνία και τις σχέσεις δημιουργώντας ένα σουρεαλιστικό σπονδυλωτό μυθιστόρημα με δικούς του κανόνες. Αποσπασματικές σκηνές από τη ζωή ανθρώπων που συνυπάρχουν σε μια αλλόκοτη πόλη ξεπηδούν σε κάθε κεφάλαιο ανοίγοντας την πόρτα στον αναγνώστη σε καταστάσεις παράξενες, εξωπραγματικές που φλερτάρουν παρ’ όλα αυτά με την πραγματικότητα και μοιάζουν να συνδέονται με ένα νήμα που θα οδηγήσει τελικά στην έξοδο από τον λαβύρινθο του ρεαλισμού και της αλληγορίας.
Στην αφετηρία βρίσκεται ο Ντιν που νιώθει το βέλος του θεού Έρωτα και αποφασίζει να γίνει ένας Αρσέν Λουπέν και να διαφύγει μαζί με τη γυναίκα των ονείρων του, χωρίς να λογαριάσει κανέναν και τίποτα. Γιατί «η αγάπη γιατρεύει τα πάντα». Και ακολουθεί ο Μπάντι ένα πλάσμα αλλόκοτο που ούτε ο κτηνίατρος δεν μπορεί να καταλήξει τι ακριβώς είναι. Και ο Βλαδίμηρος που μόλις έχει βγει από τη φυλακή θα δεθεί μαζί του χωρίς να το περιμένει και οι ισορροπίες μεταξύ τους θα ανατραπούν. Τη ροή των αφηγήσεων θα διακόψει μια απομαγνητοφωνημένη συνέντευξη του Δρ. Πελ με τον συνταξιούχο καθηγητή Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Κλουζ, Μον Τριστ, και αμέσως μετά ο θαλασσόλυκος της συνοικίας Μανού φεύγει για διακοπές με την οικογένειά του διακοπές στο Νησί, μα η επιστροφή στην καθημερινότητα θα τον φέρει αντιμέτωπο με μια αλήθεια. Τη σκυτάλη παίρνει ο Χικάρι Τακεό, μια ιδιάζουσα περίπτωση κατοίκου του Σαν Νορμάλ που φεύγει και επιστρέφει με αποφάσεις κομβικές στη βαλίτσα του. Ακόμα μια απομαγνητοφωνημένη συνέντευξη του Δρ. Κίο με τον ασθενή Νο. 18, εμφανίζονται οι περιπλανώμενοι παίκτες και ο μόλις 99 εκατοστά κύριος Φρον με ένα λευκό λιοντάρι.
«Όλοι μας μοιράζουμε τον εαυτό μας σε άλλους. Πολλές φορές τον χαρίζουμε, άλλες μας τον κλέβουν. Ελάχιστο μέρος μένει για μας τους ίδιους. Ίσως το λιγότερο χρήσιμο κομμάτι αυτού που έχουμε».
Ιστορίες άλλοτε σύντομες και άλλοτε μακροσκελείς, ιστορίες με χαρακτήρες που μοιάζουν οικείοι αλλά δεν είναι, που μοιάζουν απτοί και την ίδια στιγμή φαντάζουν τόσο μακρινοί. Σε μια πόλη σχεδόν κανονική. Ιστορίες που οδηγούν με βήματα σταθερά στην αποκάλυψη του Μπαρτλ του γραφιά. Του συγγραφέα που παλεύει με τους ήρωες που έχει αποτυπώσει στο χαρτί με σθένος και αποφασιστικότητα μα ξαφνικά νιώθει ανέτοιμος να τους χαλιναγωγήσει, να τους τιθασεύσει, να τους βάλει στον δρόμο που εκείνος έχει χαράξει.
Ερωτήματα σκάνε σαν πυροτεχνήματα μπροστά στα μάτια του αναγνώστη καθώς ο γραφιάς αναρωτιέται τι άλλο είναι η λογοτεχνία. Εξιστορεί τι τον ώθησε, λίγο πριν περάσει το κατώφλι της κατάθλιψης, να πλάσει τη Σαν Νορμάλ, να ξεφύγει από τα σημειωματάρια και να γράψει με τον πιο αβίαστο τρόπο, να αποτυπώσει στο χαρτί το κείμενό του απόλυτα ελεύθερος. Μα χωρίς να το αντιληφθεί βρίσκεται και εκείνος στη μέση μιας φοβερής αντιδικίας και όλα όσα πρέσβευε θα πρέπει να αναθεωρηθούν.
«Η πραγματική μου ζωή μετατρεπόταν σε χάρτινη, φτιαχτή. Ήμουν το θύμα μιας εκτροπής».
Έρωτας, έμμονες ιδέες, θυμός, λογοτεχνία, μοναξιά, φόβοι, ανασφάλειες, νέα ξεκινήματα, απορρίψεις, μουσική, απογοητεύσεις, λάθη, σκιές, αντανακλάσεις, πληγές, όνειρα, επιθυμίες, λαξεύονται από τη λυρική πένα του Διονύση Μαρίνου και δημιουργούν ένα γλυπτό που αναπαριστά τη δύναμη της λογοτεχνίας, τις εσωτερικές μάχες του δημιουργού, τους ήχους της εκάστοτε ιστορίας που γεννιέται από τη φαντασία και τη μοναδικότητα των χαρακτήρων που της δίνουν ζωή.
«Σαν Νορμάλ». Ένα μυθιστόρημα που ανοίγει πόρτες στο νου και την ψυχή και κλείνει το μάτι στους λάτρεις του βιβλίου.
Το «Σαν Νορμάλ» του Διονύση Μαρίνου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ
Photo by Faith Enck on Unsplash
Η Κέλλη Κρητικού είναι αρθρογράφος και βιβλιοκριτικός σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα