Ο συγγραφέας Γιάννης Ζαραμπούκας γράφει για το νέο βιβλίο της Πασχαλίας Τραυλού
Η πολυγραφότατη και πολυδιαβασμένη συγγραφέας Πασχαλία Τραυλού έρχεται φέτος με ένα ιδιαίτερα συναρπαστικό μυθιστόρημα, που παντρεύει την πλούσια ελληνική μυθολογία με τη σκυθική μυθολογία, καθώς και με την εύρεση μίας γυναίκας μούμιας 2.500 ετών, η οποία βρέθηκε από την ερευνήτρια Natalia Polosmak το καλοκαίρι του 1993, μούμια η οποία έγινε γνωστή ως «Πριγκίπισσα του Ukok».
Τα κοινά σημεία των δύο μυθολογιών σε συνδυασμό με την ανακάλυψη αυτής της γυναίκας μούμιας γίνονται η σπίθα που όπως φαίνεται πυροδότησαν τη συγγραφική έμπνευση της κυρίας Τραυλού, η όποια μας παρέδωσε το 16ο μυθιστόρημα της, την Ιέρεια με το τατουάζ μέσα από τις εκδόσεις Διόπτρα. Ένα χορταστικό και πολυσέλιδο βιβλίο, που αγγίζει τις 624 σελίδες και διαβάζεται ειλικρινά με μία ανάσα!
Όλα ξεκινούν όταν η πετυχημένη συγγραφέας με σπουδές αρχαιολογίας, Αίθρα Μπάξερ, χάνει αναπάντεχα τον σύζυγο και τον γιο της σε ένα τροχαίο δυστύχημα. Η Αίθρα, σοκαρισμένη από τον θάνατο κυρίως του γιου της, αφήνεται στο σκοτάδι που τυλίγει την ψυχή της. Το αλκοόλ γίνεται ο καθημερινός της συνοδοιπόρος, το στήριγμα της για καταφέρει ν’ αντέξει τη δυσβάσταχτη πραγματικότητα. Σταδιακά βουλιάζει όλο και βαθιά στα βαλτώδη νερά της κατάθλιψής της.
Όλα μοιάζουν μάταια. Η Αίθρα ζει μόνο για λίγο, μόνο για όσο κρατά η αναπόληση των παρελθοντικών στιγμών που πρωταγωνιστεί ο γιος της. Ύστερα επιστρέφει στον κόσμο των ζωντανών νεκρών, καρτερώντας το δικό της αμετάκλητο τέλος.
Μία αναπάντεχη ωστόσο επαγγελματική πρόταση θα γίνει για ‘κείνη η σανίδα σωτηρίας, από την οποία θα κρατηθεί και θα παραμείνει στην επιφάνεια. Η Αίθρα Μπάξερ θα βρεθεί λοιπόν στο υψίπεδο Ουκόκ, κάπου στα Αλτάια Όρη, ως μέλος μιας επιστημονική ομάδας αρχαιολόγων, οι οποίοι βρίσκονται σε μία αποστολή, με τη διεξαγωγή της οποίας στοχεύουν στο να αποκαταστήσουν την αλήθεια για την ύπαρξη των Αμαζόνων, των γυναικών πολεμιστριών, η ύπαρξη των οποίων έχει περάσει στη μυθολογική σφαίρα.
Η Πασχαλία Τραυλού, πατώντας στιβαρά τόσο στην ελληνική, όσο και στη σκυθική μυθολογία, καθώς και στους μύθους που σχετίζονται με τις γυναίκες πολεμίστριες, δημιουργεί έναν γοητευτικό κατάδικό της μύθο!
Στο πρώτο λοιπόν μέρος του βιβλίου, ο αναγνώστης ταξιδεύει στο πλευρό της Αίθρας στις στέπες τις Μογγολίας, σε ένα αφιλόξενο λόγω των δύσκολων καιρικών συνθηκών περιβάλλον, όπου το τσουχτερό κρύο και το απέραντο και άσπιλο λευκό του χιονιού πρωταγωνιστούν. Ο αναγνώστης γίνεται μάρτυρας της καθημερινότητας μίας αρχαιολογικής ομάδας, η οποία παλεύει παρά τις όποιες αντιξοότητες, να καταφέρει να στηρίξει τη θεωρία της, μέσα από την ανακάλυψη αρχαιολογικών ευρημάτων που να την αποδεικνύουν.
Στους κόλπους αυτής της αρχαιολογικής ομάδας βρίσκονται και πρόσωπα υπαρκτά, όπως η Δρ. Αντριάν Μάγιορ και η Νατάλια Πολόσμακ, τα οποία προσδίδουν μία επιπρόσθετη νότα αληθοφάνειας στην πλοκή που οικοδομεί η συγγραφέας. Το πρώτο μέρος του βιβλίου κορυφώνεται με την ανεύρεση ενός σκυθικού τάφου, ο οποίος κρύβει στα σπλάχνα του μία τεράστια και λυτρωτική έκπληξη!
Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου, η συγγραφέας κάνει ένα μεγάλο χρονικό άλμα και μας ταξιδεύει 3.000 χρόνια πίσω, όπου παρακολουθούμε τη ζωή στον οίκο των Ατρειδών, με τη συγγραφέα να ανασυνθέτει το μύθο της Ιφιγένειας, ο οποίος πολύ έξυπνα αναμειγνύεται με σκυθικούς μύθους. Θεοί και άνθρωποι, παιδιά ημίθεα, καταδικασμένα να αμφιταλαντεύονται στο μεταίχμιο της ύπαρξης τους, βασιλιάδες και πολεμιστές με δίψα για δύναμη, κυριαρχία και πλούτη, ανθρώπινα ένστικτα που διαφεντεύουν θεούς κι ανθρώπους πρωταγωνιστούν στις σελίδες του δεύτερου μέρους, με το αναγνωστικό ενδιαφέρον να κλιμακώνεται και τελικά να απογειώνεται!
Η Πασχαλία Τραυλού πατώντας στιβαρά τόσο στην ελληνική, όσο και στη σκυθική μυθολογία, καθώς και στους μύθους που σχετίζονται με τις γυναίκες πολεμίστριες, δημιουργεί έναν γοητευτικό κατάδικό της μύθο! Στο τρίτο και τελευταίο μέρος του βιβλίου, τα κομμάτια του παζλ ενώνονται, με το παρόν και το παρελθόν να εφαρμόζουν τέλεια μεταξύ τους και τη συγγραφέα να δίνει τις κατάλληλες απαντήσεις!
Με απόλυτα ισορροπημένη γραφή ως προς τη χρήση των καλολογικών στοιχείων, η κυρία Τραυλού δημιουργεί ένα μυθιστόρημα από το οποίο δεν περισσεύει ούτε μία λέξη. Στο πρώτο μέρος διαφαίνεται η πολυετή συγγραφική της εμπειρία, με την περίτεχνη εικονοποιία της, να αναπλάθει με εξαιρετικά εντυπωσιακό τρόπο την άγρια και άσπιλη ομορφιά της Φύσης, ενώ ταυτόχρονα μέσα από την εξαντλητική συγγραφικής της έρευνα κατάφερε χωρίς να προβεί σε αστοχίες και αναλήθειές να αναπαραστήσει με απόλυτο ρεαλισμό τόσο την αρχαιολογική έρευνα και τα βήματα που αυτή συμπεριλαμβάνει, όσο και την καθημερινότητα των ανθρώπων που συμμετέχουν σε αυτή.
Ταυτόχρονα, στους κόλπους του κειμένου συναντάμε μία πληθώρα πληροφοριών σχετικά με την ελληνική και σκυθική μυθολογία, με τα ταφικά έθιμα που ακολουθούνταν στην αρχαιότητα, καθώς και ενδιαφέρουσες πληροφορίες που αφορούν τη δομή και τη λειτουργία των κοινωνιών. Άλλωστε στο επίκεντρο του βιβλίου, όπως αντιλαμβάνεται κανείς, είναι η γυναίκα και οι ρόλοι της. Η κυρία Τραυλού με ιδιαίτερη ευαισθησία ως προς τη γυναίκα, χωρίς ωστόσο να είναι μονόπλευρη και απόλυτη, αλλά αντίθετα με μία ζηλευτή αντικειμενικότητα, προσπαθεί να αναδείξει τις παθογένειες που ελλοχεύουν όταν υιοθετούνται απόψεις, ιδέες και πρακτικές που ανήκουν στα άκρα, προβάλλοντας τόσο τις πατριαρχικές, όσο και τις μητριαρχικές κοινωνίες της αρχαιότητας, σε μία προσπάθεια να αναδείξει τις κοινωνικές μεταβολές που οδήγησαν στις σημερινές αμιγώς πατριαρχικές κοινωνίες, οι οποίες έχουν παραγκωνίσει τη γυναίκα και έχουν περιορίσει τα δικαιώματα και τους ρόλους της.
Πέρα ωστόσο από τον έντονο κοινωνικό χαρακτήρα του βιβλίου, διαβάζοντας το κανείς θα συναντήσει σε δεύτερο επίπεδο και μία βαθιά υπαρξιακή ανησυχία της συγγραφέως, η οποία εντοπίζεται στο ζήτημα της επαναγέννησης, της ενσάρκωσης της ψυχής σε ανθρώπινη πάντα μορφή, με σκοπό, αφού επέλθει μία διαδρομή όπου η ψυχή έχει ζήσει πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους ζωές, να οδηγείται τελικά στην τελείωση! Ομολογώ, πως αυτή η υπαρξιακή και φιλοσοφική προέκταση του βιβλίου με γοήτευσε ιδιαίτερα, ενώ αδιαμφισβήτητα προσέδωσε στο μυθιστόρημα της κυρίας Τραυλού μία ξεχωριστή νότα!
Ολοκληρώνοντας λοιπόν, η ΙΕΡΕΙΑ ΜΕ ΤΟ ΤΑΤΟΥΑΖ είναι ένα συγγραφικό «οδοιπορικό» με διττή σημασία. Δεν είναι απλά ένα οδοιπορικό στην περιοχή της Ευρασίας και στα γοητευτικά πολιτισμικά στοιχεία αυτής. Δεν είναι απλά ένα ταξίδι ανάμεσα στο μύθο, την πραγματικότητα και τα ρευστά τους όρια. Είναι σίγουρα αυτά, αλλά ταυτόχρονα είναι κι ένα εσωτερικό οδοιπορικό στους κόλπους της ανθρώπινης ψυχής, μέσα από τις γοητευτικά δυναμικές ηρωίδες της κυρίας Τραυλού, οι οποίες ψηλαφούν τα εσωτερικά τους τραύματα σε μία προσπάθεια συμφιλίωσης με τον εσώτερο τους εαυτό και τον εξαγνισμό της ίδιας τους της ύπαρξης!
Γιάννης Ζαραμπούκας
Το βιβλίο “Η ιέρεια με το τατουάζ” της Πασχαλίας Τραυλού κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ
Photo by Bruno Guerrero on Unsplash
Ο Γιάννης Ζαραμπούκας είναι ποιητής και αρθρογράφος λογοτεχνίας. Η τελευταία του ποιητική συλλογή "Οι άνθρωποι στις κορνίζες" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Συρτάρι, περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ