«Φιλουμένα Μαρτουράνο»:  Μια παράσταση ποταμός συναισθημάτων, κίνησης και κοινωνικής καταγγελίας

Γράφει η συγγραφέας Τέσυ Παπαθανασίου

Τα παιδιά ειναι παιδιά…

Στο σπίτι μου δεν λέγαμε καλημέρα ή  καληνύχτα.

Ο πατέρας μου δεν χαμογελούσε ποτέ. Μια φορά μόνο είδα τον πατέρα μου να μου χαμογελάει. Ήμουν περίπου 12 με 13 χρονών. Με φώναξε και είπε: ‘Για να σε δω! Εσύ μεγάλωσες! Κι εμείς μπουκιά δεν έχουμε να φάμε…

Από τότε ένιωθα πώς το κλέβω το φαγητό στο σπίτι μου.

Μια παράσταση ποταμός συναισθημάτων, κίνησης και κοινωνικής καταγγελίας. Με εναλλαγές γέλιου και θλίψης, μονολόγων και πολυφωνίας, αγάπης και μίσους, όλα στον υπερθετικό βαθμό. Το ατμοσφαιρικό σκηνικό και η άψογη αισθητική, δεν είναι αμέτοχα, αλλά συνεργοί.

Η σκηνοθεσία άρτια, καταφέρνει να αποδώσει τις πραγματικά δύσκολες σκηνές του έργου που άλλοτε αγγίζουν τα όρια αρχαίας τραγωδίας κι άλλοτε είναι βγαλμένες μέσα από την comedia del arte. Επίσης κρατά πολύ λεπτές ισορροπίες ώστε η ροή και η συνοχή του κειμένου να διατηρούνται αμείωτες, πράγμα που όχι μόνο θέτει τον θεατή σε εγρήγορση αλλά τον βάζει κυριολεκτικά στο κλίμα.

Νάπολη, πριν αρκετά χρόνια, μια πάμφτωχη κοπέλα οδηγείται στην πορνεία για να ζήσει. Εκεί γνωρίζει και ερωτεύεται τον πλούσιο Δον Δομενικο και μπαίνουν σε μια σχέση 25 ετών, που η λαϊκή καταγωγή και το επάγγελμα της Φιλουμένας δεν επιτρέπουν να προχωρήσει. Ο Δον Δομένικο έρχεται και φεύγει όποτε του κάνει κέφι και η Φιλουμένα φέρνει στη ζωή 3 παιδιά που μεγαλώνουν χωρίς να ξέρουν τη μητέρα τους, αλλά είναι περήφανη που κατάφερε να τα κρατήσει. 25 χρόνια μετά βρίσκει επιτέλους τρόπο να πάρει πίσω τη ζωή της ή τουλάχιστον έτσι νομίζει…

Τα παιδιά είναι παιδιά… Κι εγώ μπορεί να είμαι αυτή που είμαι, μα τα παιδιά μου δεν τα σκότωσα…

Άφησα το καλύτερο για το τέλος, που δεν είναι άλλο από τις καταπληκτικές ερμηνείες, με κορυφαία της Μαρίας Ναυπλιώτου η οποία ειναι καθηλωτική.

Ενσαρκώνει με πάθος την εκρηκτική, δυναμική, έξυπνη γυναίκα που αναγκάζεται να υποχωρεί στις κοινωνικές συμβάσεις λόγω της θέσης της, δίνει τον δικό της αγώνα μόνη απέναντι σε όλους για να μεγαλώσει τα παιδιά της και να κερδίσει τη θέση και την καταξίωση που της αρμόζει. Προσηλωμένη στον στόχο της τόσα χρόνια, δηλαδή την αποδοχή από τα παιδιά της, αγγίζει τα όρια της παράνοιας όταν βλέπει το σχέδιό της να καταρρέει. Όμως ούτε αυτό έχει την πολυτέλεια να το επιτρέψει στον εαυτό της, όπως τόσα χρόνια δεν του έχει επιτρέψει το κλάμα.

Για να κλάψεις πρέπει να έχεις γνωρίσει τη χαρά και να σου λείπει

Η Μαρία Ναυπλιώτου αναμετράται επάξια με πολλές από τις μεγάλες ντίβες του θεάτρου που απέδωσαν τον ρόλο, γιατί είναι μία από αυτές.

Για να είμαι δίκαιη, όλοι οι ηθοποιοί μηδενός εξαιρουμένου παίζουν άψογα.

Μια παράσταση που και μόνο για το ερμηνευτικό κομμάτι αξίζει κανείς να δει.

Η τελευταία σκηνή μαγική!


Θέατρο Δημήτρης Χορν

Μέχρι 18 Δεκεμβρίου

Photo credit: https://www.viva.gr/tickets/theater/filoumena-martourano/

photo credit: ©ElinaGiounanli

Photo credit: https://www.koutipandoras.gr/article/filoumena-martourano-me-ti-maria-nafpliotou-sto-theatro-dimitris-chorn/

Photo credit: https://athina984.gr/2022/09/29/h-maria-naypliotoy-einai-i-filoymena-martoyrano-se-skinothesia-toy-odyssea-papaspiliopoyloy/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *