15 βιβλία ως δώρο για την Γιορτή του Πατέρα

Γράφει η Κέλλη Κρητικού

Την Κυριακή 18 Ιουνίου είναι η Γιορτή του Πατέρα και το βιβλίο είναι σίγουρα ένα από τα καλύτερα δώρα. Αναζητήστε από τις παρακάτω επιλογές ξένης λογοτεχνίας κάποιο βιβλίο που ταιριάζει στον χαρακτήρα του και τις προτιμήσεις του και τυλίξτε το με την αγάπη σας!

  • Για τον μπαμπά που αναζητεί ένα συναρπαστικό λογοτεχνικό ντεμπούτο

«Εκεί που πεθαίνει ο άνεμος», Albert Bertran Bas (μτφρ. Αγγελική Βασιλάκου), εκδόσεις Κλειδάριθμος

Ένα αξέχαστο ταξίδι στην Ιστορία της Ισπανίας μέσα από τα μάτια ενός δεκαπεντάχρονου αγοριού. Ο Όμηρος, ένα δεκαπεντάχρονο αγόρι από μια εύπορη οικογένεια, χάνει τους γονείς του στον εμφύλιο της Ισπανίας. Στην προσπάθειά του να επιβιώσει, καταλήγει σε μια σπηλιά στα σύνορα της Γαλλίας. Η Χλόη, ένα αδάμαστο κορίτσι, είναι η πρώτη μεταξύ των ανταρτών. Έχει ένα μυστικό καταφύγιο –μια σπηλιά με θησαυρούς– γεμάτη απ’ ό,τι ξεφορτώνεται το ανθρώπινο ποτάμι των αμάχων κι εξόριστων, που μετά την επικράτηση του Φράνκο επιχειρεί τη μεγάλη φυγή προς τα σύνορα της Γαλλίας. Ακόμα κι αν ανήκουν σε διαφορετικούς κόσμους, ο Όμηρος και η Χλόη θα συνδεθούν με έναν μοναδικό τρόπο, σε μια επικίνδυνη στιγμή της Ιστορίας.

  • Για τον μπαμπά που αγαπά τα δυνατά βιβλία με λίγες σελίδες

«Τα τρία φώτα» Claire Keegan (μτφρ. Μαρτίνα Ασκητοπούλου), εκδόσεις Μεταίχμιο

Ένας πατέρας πηγαίνει το μικρό κορίτσι του να ζήσει με κάποιους συγγενείς, στο αγρόκτημά τους∙ η μικρή δεν γνωρίζει πότε, ή ακόμα και αν, θα την ξαναπάρουν πίσω στο σπίτι της. Στο σπίτι των Κινσέλα, βρίσκει στοργή και ζεστασιά, πράγματα που ως τότε δεν είχε νιώσει ποτέ, κι έτσι σιγά σιγά, ζώντας μαζί τους, το κορίτσι ανθίζει. Στο νέο αυτό σπιτικό όμως, όπου όλα είναι τόσο φροντισμένα, υπάρχει κάτι που παραμένει ανείπωτο – κι αυτό το καλοκαίρι σύντομα θα τελειώσει.

  • Για τον μπαμπά που επιλέγει συγγραφείς που έχουν βραβευθεί με Νόμπελ Λογοτεχνίας

«Παράδεισος» Αμπντουλραζάκ Γκούρνα (μτφρ. Κατερίνα Σχινά), εκδόσεις Ψυχογιός

Ένα δωδεκάχρονο παιδί πουλιέται από τον πατέρα του έναντι χρέους σε έναν πλούσιο έμπορο και από την απλή ζωή της αφρικανικής αγροτικής ενδοχώρας εκτοξεύεται στην πολυπλοκότητα του συναρπαστικού κόσμου των παραλίων, λίγο πριν η Ανατολική Αφρική γίνει θέατρο των λυσσαλέων ανταγωνισμών Γερμανών και Βρετανών αποικιοκρατών για την κατοχή του φυσικού πλούτου της χώρας. Σ’ αυτόν τον κόσμο, όπου συνυπάρχουν, σε μια ευαίσθητη κοινωνική ισορροπία, μουσουλμάνοι και ανιμιστές μαύροι Αφρικανοί, χριστιανοί ιεραπόστολοι, Ινδοί μέτοικοι και οι πρώτοι άπληστοι Ευρωπαίοι άποικοι, ο νεαρός πρωταγωνιστής, ο Γιουσούφ, θα γνωρίσει τη σκληρότητα και την καλοσύνη, τη βία και τον θάνατο, τη φιλία και τα πρώτα σκιρτήματα του έρωτα, την τυφλή δίψα για κέρδος και την τυχοδιωκτική τόλμη των πλανόδιων εμπόρων της εποχής. Ακολουθώντας τον αφέντη και το καραβάνι του στις πιο απάτητες ορεινές περιοχές, στους οικισμούς των «αγρίων» και στα πολύβουα λιμάνια της Ανατολικής Αφρικής, ο Γιουσούφ θα περιηγηθεί μια χώρα που μαστίζεται από το δουλεμπόριο, τους φυλετικούς πολέμους, τις δεισιδαιμονίες και τις ασθένειες, με φόντο την εδεμική ομορφιά της φύσης.

  • Για τον μπαμπά που του αρέσουν οι συγκινητικές ιστορίες

«Ένας γιος» Αλεχάντρο Παλόμα (μτφρ. Αλεξάνδρα Γκολφινοπούλου), εκδόσεις Opera

Ο Γκίγε δίνει την εικόνα ενός παιδιού χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Δείχνει ευτυχισμένος, είναι επιμελής και φρόνιμος μαθητής της Δ΄ δημοτικού και κάνει πολύ στενή παρέα με μια συμμαθήτριά του από το Πακιστάν, τη Ναζία. Η μαμά του Γκίγε εργάζεται στο Ντουμπάι και είναι εντελώς απούσα, ο μπαμπάς του έχει προσφάτως βγει στην ανεργία, και ο μικρός —που δεν μιλάει για τη μητέρα του— έχει ως μοναδικό πρότυπο τη Μαίρη Πόππινς. Η δασκάλα του αρχίζει να διαισθάνεται πως κάτι δεν πάει και τόσο καλά. Πιστεύει πως η εξάρτησή του από την —εξιδανικευμένη στη φαντασία του μικρού— Μαίρη Πόππινς είναι μόνον η ορατή κορυφή ενός παγόβουνου, και ζητά τη βοήθεια της ψυχολόγου του σχολείου. Με τη σειρά της, η ψυχολόγος ζητά από τον Γκίγε να της ζωγραφίσει κάποιες εικόνες από την καθημερινότητά του, κι έτσι απλώνονται μπροστά της τα κομμάτια ενός πολύ σύνθετου παζλ…

  • Για τον μπαμπά που επιμένει στα κλασικά αριστουργήματα

«Καθώς Ψυχορραγώ», William Faulkner (μτφρ. Παναγιώτης Κεχαγιάς), εκδόσεις Gutenberg

Τα παιδιά και ο σύζυγος της ετοιμοθάνατης Άντι εκπληρώνουν την επιθυμία της να ταφεί στον τόπο όπου γεννήθηκε στον Αμερικανικό Νότο. Κωμικοτραγικά επεισόδια συνθέτουν μια συγκλονιστική αφήγηση για τα πάθη της ανθρώπινης ψυχής με στοιχεία σκοτεινής κωμωδίας και σκληρού ρεαλισμού. Από τα σημαντικότερα μυθιστορήματα του 20ού αιώνα.

  • Για τον μπαμπά που θέλει το ανέκδοτο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη

«Ο ανήφορος» Νίκος Καζαντζάκης, εκδόσεις Διόπτρα

Σκλάβοι γεννηθήκαμε και πολεμούμε όλη μας τη ζωή να γίνουμε ελεύτεροι. Στα μέσα της δεκαετίας του ’40, αμέσως μετά τον Ζορμπά, ο Καζαντζάκης γράφει τον Ανήφορο, ένα κείμενο εσωτερικό, που το διακρίνει μελαγχολία βαθιά και λυτρωτική. Η δράση του εκτυλίσσεται αμέσως μετά τον πόλεμο, σε Κρήτη και Αγγλία. Ο Κοσμάς, έπειτα από απουσία είκοσι χρόνων και την ενεργή συμμετοχή του στον πόλεμο, επιστρέφει στην πατρίδα του, το Μεγάλο Κάστρο, μαζί με την Εβραία γυναίκα του, τη Νοεμή, η οποία κουβαλάει την πανανθρώπινη μνήμη του Ολοκαυτώματος, και μαζί της την ερώτηση για την αξία της ζωής. Έχουν περάσει μόλις μερικές μέρες από τον θάνατο του πατέρα του κι η Κρήτη μετράει τις πληγές της αναβιώνοντας προσωπικές ιστορίες θάρρους και πόνου. Ο άνθρωπος που βγαίνει από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο είναι ένας άνθρωπος που δεν μπορεί να στοχαστεί, ένας άνθρωπος που δεν έχει σωθεί, που κινδυνεύει, και ο Κοσμάς μεταβαίνει στη μεταπολεμική Αγγλία για να τον σώσει.

Το προσωπικό κόστος της επιλογής του είναι τεράστιο.

Όμως αυτό είναι το χρέος, αυτός είναι ο ανήφορος που όλοι πρέπει να διαβούμε.

  • Για τον μπαμπά που αγαπά τον ελληνικό κινηματογράφο

«Μια ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου» Βρασίδας Καραλής (μτφρ. Αχιλλέας Ντελλής), εκδόσεις Δώμα

Το βιβλίο αυτό αφηγείται την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου από τη γέννησή του, στις αρχές του 20ού αιώνα, μέχρι τις μέρες μας. Επιχειρεί να ξεκαθαρίσει το υλικό ―το οποίο είναι τεράστιο και σε εντυπωσιακό βαθμό ανεξερεύνητο―, με σκοπό να παρουσιάσει, πέρα από το εξειδικευμένο ή το περιστασιακό, το απόσταγμα: αυτό που ξεχωρίζει και που καθίσταται σύμβολο μιας γενικής τάσης, ψηφίδα μιας συλλογικής απάντησης.  Στόχος είναι να αναδειχθούν τα ίδια τα κινηματογραφικά έργα, οι προσωπικότητες πίσω από αυτά, το ιστορικό πλαίσιο, και η συνάφεια με τις διεθνείς τάσεις. Το βιβλίο σχετικοποιεί τη διάκριση μεταξύ εμπορικού σινεμά και κινηματογράφου τέχνης, μελετώντας και είδη όπως η κωμωδία, το μελόδραμα ή το μιούζικαλ. Παράλληλα, εξετάζει ερωτήματα σχετικά με την κοινωνική τάξη, την πολιτισμική μνήμη και το φύλο, προτείνοντας ερμηνείες στο ευρύτερο πλαίσιο της εγχώριας πνευματικής ιστορίας και της ιστορίας των ιδεών στην Ευρώπη.

  • Για τον μπαμπά που παθιάζεται με τις αστυνομικές ιστορίες

«Ζουλού» Caryl Ferey (μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ), εκδόσεις Άγρα

Ως παιδί, ο Αλι Νιούμαν έφυγε από το μπαντουστὰν των ΚουαΖουλού, για να γλιτώσει από την πολιτοφυλακή, η οποία βρισκόταν σε πόλεμο με το τότε παράνομο Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο. Ακόμη και η μητέρα του, η μόνη από την οικογένεια που επέζησε, δεν γνώριζε τί του είχε συμβεί… Τώρα, επικεφαλής της εγκληματολογικής αστυνομίας στο Κέηπ Τάουν, την πόλη-βιτρίνα της Νότιας Αφρικής, ο Νιούμαν έχει να αντιμετωπίσει δύο μεγάλες μάστιγες : τη βία και το έιτζ, στα οποία η χώρα σπάει κάθε ρεκόρ. Τα πράγματα χειροτερεύουν όταν μια κοπέλα βρίσκεται άγρια δολοφονημένη στον Βοτανικό Κήπο του Κίρστενμπος. Ένα ναρκωτικό άγνωστης σύνθεσης φαίνεται να είναι η αιτία της δολοφονίας. Ο Νιούμαν, ο οποίος διεξάγει έρευνα στις κωμοπόλεις για την επίθεση στη μητέρα του, στέλνει παράλληλα τον Μπράιαν Έπκην, το δεξί του χέρι, και τον νεαρό Φλέτσερ στα ίχνη του δολοφόνου.

Δεν έχουν ιδέα ποιόν κυνηγούν και πού πηγαίνουν… Μπορεί το Απαρτχάιντ να έχει εξαφανιστεί από την πολιτική σκηνή, οι παλιοί εχθροί, όμως, εξακολουθούν να πολεμούν στη σκιά της εθνικής συμφιλίωσης…

  • Για τον μπαμπά που έχει μια ιδιαίτερη αδυναμία στα διηγήματα

«Σάλτος» Ανδρέας Νικολακόπουλος, εκδόσεις Ίκαρος

Ο Ανδρέας Νικολακόπουλος επιστρέφει με μια νέα συλλογή διηγημάτων: δεκατρείς νέες ιστορίες με το γνώριμο, μεστό αφηγηματικό του ύφος.

Στην εποχή του Μεσαίωνα οι λογικοί και σώφρονες άνθρωποι των πόλεων στοιβάζαν τους ψυχικά διαταραγμένους ή λοξούς σε μεγάλα ξύλινα καράβια χωρίς κουπιά και τους άφηναν να περιφέρονται ακυβέρνητοι στις θάλασσες. Οι πρωταγωνιστές των νέων διηγημάτων του Ανδρέα Νικολακόπουλου δεν ζουν στο Μεσαίωνα. Βρισκόμενοι όμως στη θάλασσα, στα βουνά, σε δάση, σε πόλεις, σε τρένα, σε πανεπιστημιακά εργαστήρια, ανάμεσα στα σύννεφα, απέκτησαν και οι ίδιοι την παλιά εκείνη λοξή ματιά. Η διαφορά είναι πως δεν φτιάχνονται πια μεγάλα ξύλινα καράβια.

  • Για τον μπαμπά που αγαπά τα graphic novels αλλά και τη φιλοσοφία   

https://ikarosbooks.gr/1030-aristotelis.html«Αριστοτέλης» Αλέκος Παπαδάτος, Τάσος Αποστολίδης, εκδόσεις Ίκαρος

Η ζωή του Αριστοτέλη μέσα από τη ματιά του συγγραφέα και σεναριογράφου Τάσου Αποστολίδη και του δημοφιλή σκιτσογράφου Αλέκου Παπαδάτου.  Ένα εκτενές graphic novel, που ξεδιπλώνει με ιδιαίτερη γλαφυρότητα τη ζωή και το έργο του εμβληματικού φιλόσοφου, ο οποίος άσκησε μια συνεχή επίδραση στην ιστορία της ανθρώπινης σκέψης για ένα διάστημα είκοσι τεσσάρων αιώνων, παραμένοντας και σήμερα ακόμη ένας απόλυτα επίκαιρος στοχαστής.  Ένα βιβλίο που δίνει την ευκαιρία στους νέους αναγνώστες να γνωρίσουν το έργο και τα διδάγματα του φιλοσόφου, τα οποία έχουν παγκόσμια και διαχρονική αξία.

  • Για τον μπαμπά που αγαπά τη θάλασσα

«Ο ψαράς κι ο γιος του» Livaneli Zülfü (μτφρ. Φραγκώ Καράογλαν), εκδόσεις Πατάκη

Μακάρι να ήταν και οι άνθρωποι καλοί σαν τα δελφίνια.

Η θάλασσα είναι το κυρίαρχο στοιχείο του βιβλίου, η θάλασσα που δίνει και που παίρνει, σκληρή αλλά και γλυκιά σαν τη ζωή, απρόσµενη σαν τα γυρίσµατα της µοίρας. Σε ένα ψαροχώρι στις ανατολικές ακτές του Αιγαίου, που δεν είναι ανέγγιχτο από τα παγκόσµια προβλήµατα της εποχής µας, ένας λιγοµίλητος ψαράς και η γυναίκα του αγωνίζονται να συνεχίσουν τη ζωή τους µετά τον χαµό του επτάχρονου παιδιού τους στη θάλασσα που τόσο αγαπούσε. Βιώνουν τη ζωή και τον θάνατο, τη δυστυχία και την ευτυχία µέσα από απροσδόκητους δρόµους…

  • Για τον μπαμπά που νιώθει ακόμα παιδί

«Ο μπαμπάς μου» Soosh , εκδόσεις Φουρφούρι

Η Soosh δημιούργησε έναν γίγαντα μπαμπά που αγαπά την αξιολάτρευτη κορούλα του άνευ όρων. Τον έφτιαξε τόσο μεγάλο, όπως οι περισσότεροι άνθρωποι βλέπουν τους ήρωες ή τους γονείς τους (οι οποίοι για τους τυχερούς ταυτίζονται). Η γενειάδα του της θυμίζει κάτι πολύ παλιό, δυνατό, στέρεο. Είναι εκείνος που βρίσκεται κοντά σου επειδή σε αγαπάει έτσι απλά, χωρίς προϋποθέσεις και για πάντα. Είτε παίζει μαζί σου φανταστικές ιστορίες, είτε σου μαθαίνει νέα πράγματα, είτε θες να αποφύγεις τα τέρατα κάτω από το κρεβάτι, ο Μπαμπάς είναι πάντα εκεί όταν τον χρειάζεσαι. Μια ξεχωριστή, όμορφη εικονογραφημένη ιστορία που ξεχειλίζει  μαγεία και αγάπη.

  • Για τον μπαμπά που αγαπά τις αληθινές ιστορίες

«To ημερολόγιο ενός βιβλιοπώλη» Shaun Bythell (μτφρ.Τάσος Νικογιάννης), Key Books

O Shaun Bythell είναι ο ιδιοκτήτης του Βιβλιοπωλείου του Ουίγκταουν, του μεγαλύτερου παλαιοβιβλιοπωλείου της Σκοτίας. Στους στριφογυριστούς διαδρόμους του υπάρχουν 100.000 βιβλία, τα οποία απλώνονται σε ράφια συνολικού μήκους 1,5 χμ., και όλα αυτά σε μια μικρή επαρχιακή πόλη δίπλα στη θάλασσα. Ο επίγειος παράδεισος για κάθε βιβλιόφιλο; Όχι ακριβώς…  Σε αυτό το έξυπνο και ξεκαρδιστικό ημερολόγιο, ο Σον προσφέρει με καυστικό τρόπο μία εκ των έσω ματιά στον κόσμο ενός πραγματικού βιβλιοπωλείου στην εποχή του Amazon – από τις ιδιοτροπίες των εκκεντρικών πελατών και τις λογομαχίες με το προσωπικό του μέχρι τις περιπλανήσεις του σε παλιές επαύλεις της βρετανικής υπαίθρου και σε οίκους πλειστηριασμών.

  • Για τον μπαμπά που ακόμα δεν έχει διαβάσει ένα βιβλίο – σταθμό της σύγχρονης λογοτεχνίας

«Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια» Lee Harper (μτφρ. Βικτώρια Τράπαλη), εκδόσεις Bell

«Σκοτώστε όσες κίσες θέλετε, αν μπορείτε να τις πετύχετε, αλλά να θυμάστε ότι είναι αμαρτία να σκοτώσεις τα κοτσύφια». Αυτή είναι η συμβουλή του δικηγόρου Άτικους Φιντς στα παιδιά του, καθώς ο ίδιος αποφασίζει να υπερασπιστεί στο δικαστήριο το πραγματικό “κοτσύφι” αυτής της υπέροχης ιστορίας, έναν νεαρό μαύρο. […]

Το φαινομενικά γαλήνιο και ειρηνικό Μέικομπ της Αλαμπάμα είναι στην πραγματικότητα βουτηγμένο στην προκατάληψη, τη βία και την υποκρισία. Αλλά τη ναρκωμένη συνείδηση της πόλης θα συνταράξει το σθένος ενός ανθρώπου που αγωνίζεται για δικαιοσύνη…

  • Για τον μπαμπά  – θαυμαστή του Stephen King

«Μπίλι Σάμερς» Stephen King (μτφρ. Μιχάλης Μακρόπουλος), εκδόσεις Κλειδάριθμος

Ο Μπίλι Σάμερς είναι πληρωμένος δολοφόνος. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στους καλύτερους ελεύθερους σκοπευτές στον κόσμο, ένας παρασημοφορημένος βετεράνος του Ιράκ, ο οποίος αναλαμβάνει αποστολές μόνο εάν ο στόχος είναι κάποιος αληθινά κακός. Και τώρα ο Μπίλι θέλει ν’ αποσυρθεί. Του προσφέρουν, όμως, μια τελευταία δουλειά –και η προσφορά είναι αρκετά μεγάλη για να την αρνηθεί. Ο Μπίλι εγκαθίσταται σε μια μικρή πόλη, το Ρεντ Μπλαφ, σ’ ένα γραφείο με θέα τα σκαλιά του δικαστηρίου, απ’ όπου θα πυροβολήσει τον στόχο του. Υποτίθεται πως είναι επίδοξος συγγραφέας. Έτσι αρχίζει να γράφει. Πρώτα για την παιδική του ηλικία, έπειτα για τις μέρες του στο στρατό. Για τη Φαλούτζα. Και σύντομα ανακαλύπτει μέσα του μια ολοένα μεγαλύτερη λαχτάρα για την ασυνήθιστη δύναμη που του χαρίζει η αφήγηση μιας ιστορίας. Όμως πλησιάζει η μέρα της δολοφονίας κι ο Μπίλι είναι όλο και πιο βέβαιος ότι κάτι πάει στραβά σε αυτή τη δουλειά. Απλώς δεν ξέρει ακόμα πόσο στραβά, ούτε ξέρει για τη γυναίκα που θα τον βοηθήσει στην προσπάθειά του να διορθώσει τα πράγματα.


Φωτογραφία από RDNE Stock project: https://www.pexels.com/el-gr/photo/8341917/

Η Κέλλη Κρητικού είναι βιβλιοκριτικός σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *