Γράφει η Κέλλη Κρητικού
Η Ελευθερία Μεταξά υφαίνει με προσεκτικές κινήσεις τα τελευταία χρόνια αστυνομικές υποθέσεις που κατορθώνουν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη, να κάμψουν τις αντιστάσεις του και να τον παρασύρουν με μαεστρία στον λαβύρινθο της εξιχνίασης και της αποκάλυψης του δολοφόνου. Το «Ίχνος στον καθρέφτη» είναι το νέο whodunit μυθιστόρημά της, με πρωταγωνιστές το δίδυμο Έλσας Γλυνού και Μάνου Βαρσάμη, οι οποίοι επιχειρούν να αποκρυπτογραφήσουν μηνύματα και γρίφους ώστε να προλάβουν τις κινήσεις του διαταραγμένου δράστη. Πλούσια πλοκή με πολλές ανατροπές, λιτή γραφή που έχει ένα δικό της ξεχωριστό τέμπο και ένα μυθιστόρημα με τον τίτλο «Φονικά τριαντάφυλλα» μπερδεύουν τα νήματα και δημιουργούν ένα υφαντό δράσης, αγωνίας και καθηλωτικών αποκαλύψεων.
Η Έλσα Γληνού, ψυχολόγος, βρίσκεται στη Ρόδο σε ένα συνέδριο, όταν στο καθρέφτη του μπάνιου του δωματίου της στο ξενοδοχείο, ανακαλύπτει ένα παράξενο, μισοσβησμένο μήνυμα. Μοιράζεται την ανησυχία της με τον Μάνος Βαρσάμη, με τον οποίο έχουν ανοίξει μαζί ένα γραφείο ιδιωτικών ερευνών, και εκείνος αν και δεν πείθεται, αποφασίζει να το ψάξει λίγο παραπάνω και να το αναφέρει στον προϊστάμενο του Τμήματος Ανθρωποκτονιών, Ευθύμη Λάπα. Μαθαίνουν πως σε εκείνο το δωμάτιο έμενε το ζεύγος Βελίρη, όταν όμως τους αναζητούν ανακαλύπτουν πως ο Θεόφιλος Βελίρης βρέθηκε μόλις νεκρός και η σύζυγός του Ελεονώρα αγνοείται. Έλσα και Μάνος ξεκινούν να βοηθούν τον Λάπα και τις αρχές ώστε να εντοπίσουν την άτυχη γυναίκα και στρέφουν την προσοχή τους στον διαβόητο καθ έξιν δολοφόνο με το όνομα Γύπας, ακολουθώντας τα ίχνη του μηνύματος. Ο Γύπας απαγάγει ανήλικα κορίτσια και εξαφανίζεται αφήνοντας πίσω του ένα σκίτσο Γύπα. Τον τελευταίο χρόνο δε έχουν εξαφανιστεί πάνω από δέκα έφηβες.
Και ενώ τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους δεν τους βοηθούν, εμφανίζεται στις Αρχές ο Στάθης Κόντος, ο οποίος είναι συγγραφέας με το ψευδώνυμο Βοϊων Τουρής. Ο άνθρωπος αυτός τους αποκαλύπτει πως ο Γύπας αντιγράφει το βιβλίο που έγραψε πριν δύο χρόνια με τον τίτλο «Φονικά τριαντάφυλλα». Κανείς δεν τον πιστεύει μα εκείνος επιμένει. Λέει πως τα ονόματα των κοριτσιών που απήχθησαν στο βιβλίο του είναι ίδια, ακόμα και τα μέρη και ο τρόπος που έγινε η απαγωγή τους. Αν και το βιβλίο διαδραματίζεται τον 19ο αιώνα στο Παρίσι, υπάρχουν οι αντιστοιχίες με το σήμερα. Ο συγγραφέας αναφέρει δε πως όλα τα κορίτσια είναι θαμμένα σε ένα οικόπεδο με τριανταφυλλιές στη συμβολή δύο οδών και όταν οι αστυνομικοί εντοπίζουν ένα αντίστοιχο οικόπεδο και σκάβουν, βρίσκονται μπροστά σε ένα φρικιαστικό θέαμα: τα κορίτσια είναι όντως θαμμένα εκεί.
Ο Τουρής μπαίνει αμέσως στο μικροσκόπιο της αστυνομίας. Αρχίζουν να ψάχνουν μήπως είναι εκείνος ο Γύπας και τους κοροϊδεύει ασύστολα. Όμως έχει άλλοθι. Η Έλσα, ο Μάνος και ο Λάπας με τη βοήθεια του αστυνομικού Οδυσσέα Γιαβρόγλου ακολουθούν πια τα ίχνη του μυθιστορήματος και ανακρίνουν όσους πιθανόν εμπλέκονται. Η υπόθεση αρχίζει να ανησυχεί τους πάντες καθώς τα θύματα αυξάνονται. Ο χρόνος τρέχει και εκείνοι νιώθουν συνεχώς πως είναι ένα βήμα πίσω από τον δολοφόνο. Πώς θα καταφέρουν να τον εντοπίσουν και να σταματήσουν την αιμοσταγή δράση του;
Με ένα σημείωμα στον καθρέφτη που δεν βγάζει νόημα, η συγγραφέας ξετυλίγει με μεθοδικότητα το κουβάρι μιας πολύπλευρης ιστορίας αίματος, πόνου, ενοχών και κρυμμένων μυστικών. Το δίδυμο των πρωταγωνιστών της αναλαμβάνει δράση, και ο αναγνώστης νιώθει πως ξέρουν καλά πώς πρέπει να κινηθούν στον χώρο ώστε να φέρουν εις πέρας την αποστολή που τους έχει ανατεθεί. Μοιάζει λες και έχουν αυτονομηθεί πια από τη δημιουργό τους και κρατούν σφιχτά τα ηνία της υπόθεσης αποκαλύπτοντας όταν θέλουν ένα ακόμα στοιχείο ώστε να ανακατέψουν την τράπουλα των εξελίξεων. Οι ζωντανοί και ρεαλιστικοί διάλογοι, σε συνδυασμό με τη ρέουσα αφήγηση, δημιουργούν τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε η πλοκή να βρει τον ρυθμό της και να συναρπάσει.
Οι πολλαπλοί χαρακτήρες βοηθούν ώστε να μένουν όλα τα μέτωπα ανοικτά και η αληθεύει να χάνεται μέσα από τις πολλές, διαφορετικές ερμηνείες και καταθέσεις. Το τοπίο είναι θολό και κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι θα συμβεί το επόμενο λεπτό. Όλα αλλάζουν διαρκώς. Η πλοκή απλώνει τα πλοκάμια της αργά και συγκροτημένα και η σκοτεινή ατμόσφαιρα προβάλλει μέσα από τις στυγερές δολοφονίες του Γύπα. Αν και οι ύποπτοι είναι πολλοί, δεν εμφανίζονται ταυτόχρονα και αυτό είναι σημαντικό ώστε να μην υπάρχει πληθώρα δεδομένων που μπερδεύουν. Η γραφή διαθέτει το απαραίτητο μυστήριο και κλιμακώνει έξυπνα την αγωνία.
Το «Ίχνος στον καθρέφτη» είναι ένα αληθοφανές αστυνομικό μυθιστόρημα, που επιτυγχάνει με την εξαιρετικά πλούσια και καλοστημένη πλοκή του και τις ρεαλιστικές ανατροπές του, να συναρπάσει τους λάτρεις του είδους και να καταρρίψει κάθε θεωρία τους μέχρι το δυνατό φινάλε.
Το αστυνομικό μυθιστόρημα της Ελευθερίας Μεταξά «Ίχνος στον καθρέφτη» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίνωας, περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ
Photo by Vince Fleming on Unsplash
Η Κέλλη Κρητικού είναι βιβλιοκριτικός και αρθρογράφος σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα